Prest 16 Oluf Henrikssøn Prytz

Lorens Berg[i] har et avsnitt om Prytz:

«Oluf Henrikssøn Prytz 1626-49, var født i Oslo, likesaa hans hustru Kirstine Kristensdatter Kloedt. Efter at ha været hos Peder Vemundssøn i 12 aar blev han sogneprest 1626. Han synes at være død 1649. Om hans prestelige virksomhet vet vi lide og ingenting, men et snes gamle brev fortæller os at han førte proces med næste alle prestebordets bygselsbønder, og lot dem faa smake rettergangens pisk. Det sier sig selv at forholdet mellem jorddrot og bygselbønder paa den vis blev noksaa kjølig, og 1634 fik bøndene istand et lite oprør: otte stykker kom leiende med prestens fòrnaut og slap dem paa prestegaardens jorder. Efterpaa fik alle otte dom. 1641 sendte han et varselsbrev til Kodals almue om at passe sig for at lægge last paa prestens jord.

Oluf Prytz skaffet sig adskillig privat jordegods: 1632 kjøpte han Aker i Sem; i 1640-aarene Skoli i Kodal med kvern og sag; i Sandeherred parter i Hanaholmen, Aabol og Botn.

Hustruen overlevde ham til mot 1660, og om deres datter, se nedenfor. Oluf Prytz skjænkte en vakkert utskaaret prækestol til Sande Kirke, likesaa en alterkande».

Den utskårede prekestolen hadde et “Prekestolfelt av løvtre. Malte gulgrønne utskårede bokstaver på sortmalt bunn” for å bruke digitalmuseets beskrivelse. Hos dem finne man også et billede av feltet:

Feltet fra Prekestolen som Prytz og konen ga til Kirken i Sandeherred

Den datteren som nevnes her var Maren Olufsdatter Prytz, som giftet seg meg Prytz’ kapellan og efterfølger i embedet, Kristian Willumssøn Dop.

Om Prytz eiendom Aker, kan man lese i en bygdebok[ii] for Sem og Slagen:

Eiere.

I begynnelsen av 1300-årene tilhørte Aker gård Margareta-alteret i St.. Halvards kirke i Oslo. Alteret hadde fått den i gave av Torkel erkeprest.  Biskop Salomon av Oslo makeskiftet i 1329 Aker, som var på 8 markebol, til  drotseten Erling Vidkunsson mot 6 markebol i gården Bleika i Asker samt 1 markebol annen god jord. Aker var derefter adelsgods inntil 1419. I dette år gav fru Margrete Eilifsdatterdatter,  datter av Eilif Hjerne, gården Aker og annet jordegods til Skog Torbjørnsson for hans og hans fars tro tjeneste og for penger hun og hennes husbond, hr. Diderik Wüstenacker, var ham skyldig. Ved Skog Torbjørnssons død arvet Thord Olafsson Aker og Eldre 1431. Han solgte hegge gårdene til Hartvig Krummedike. Salget blev stadfestet i 1453 av Thord Olafssons arvinger. Hartvig Krummedikes sønn Henrik Krummedike arvet farens gods, deriblandt også Aker. Han døde 1530, og det meste av hans jordegods på denne kant av landet gikk over til Jernskjeggslekten. Peder Iverssen (Jernskjegg), sønn av Iver Jenssen, var således ved sin død 1616 eier av Aker, og hans datter Emerense Pedersdatter, arvet gården efter faren.  Hun var gift med den danske adelsmann Klaus Brockenhuus. De solgte i 1632 Aker til sogneprest i Sandar, Oluf Henrikssøn Prytz. Fra nu av ophørte Aker å være adelsgods.

Oluf Prytz’s eftermann i kallet, Kristian Vilhelmssøn Dop, blev gift med datter av Prytz, Maren Olsdatter, og arvet Aker. Kristian Dop døde i 1668. Hans arvinger solgte i 1695 Aker til murmester Hans Martin Heintz på Jarlsberg. Senere har gården vært selveiergods. De senere eiere har vært bønder, officerer, byborgere og skibsredere”.

Som alle prester i sognet hadde Oluf Prytz sine tvistigheter med bøndene – i Sandherred som i Kodal. Peder Vemundssøn hadde vært forsiktig og selv om han fra tid til annen gikk til domstolene, så var det forholdsvis fredelige tilstander i hans tid. Lorens Berg[iii] forteller:

«Hans eftermand Oluf Henriksen Prytz skal ogsaa ha været en stilfarende mand. «Alle gamle breve, som melder om hans handlinger, gjør hans navn ære», hedter det. Men Prytz vidste at sætte pris paa jordegods, og han maatte ærgre sig over, at bønderne uloves tog tomtepladser opover prestegaardsmarken[iv], og det endog udenbygds bønder. Derfor sendte han i 1641 Andebu-presten Peder Skabo et advarselsbrev til hans sognebønder, særlig i Kodal, som bad oplæst fra prækestolen baade i Kodal og Andebu:

«Eftersom mange af Kodl sogn og ande steder udi Eders prestegjeld haver udi langsommelig tid nedlagt deres last hos mig paa prestegaardens eiendeer, mig paa min havn til stor skade, saa beder jeg Eder I vil vel gjøre og lade dennem vide af prædikestolen baade udi Andebu og Kodals sogn, at de saadant uden al forhaling have i mit minde (betaler ham leie for), saafremt jeg ikke skal formene dennem grunden. Skal jeg lide skade paa mine havner, er (det) billigt, at de mg aarligen derfore contetnerer, fornøier og betaler. Gjør vel og tegner paa dette brev, naar det er læst av fornævnte prædikestoler, og send mig det saa tilbage med et (sikkert) bud.

Sande pr gaard 3. juli 1641.        Oluf Henrikssøn Prytz».

Og noe synderlig mer er ikke kjent om Oluf Henriksen Prytz.

[i] Berg, Lorens: Sandeherred: en bygdebok: historisk skildring av bygdens utvikling fra gammel tid ned til kjendte nutidsforhold; Kristiania: I kommission hos Norli, 1918, pp 126-127, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013100924001
[ii] Sem og Slagen – en bygdebok. Gårdshistorie, bind 1 . Tønsberg: Høgskolen i Vestfold, 2002., http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/46.html
[iii] Berg, Lorens; Andebu : en Vestfold-bygds historie i 1600-aarene : med en række almén-skildringer af Vestfolds økonomiske forhold og folkekultur i dette tidsrum, dets stormands-etter og jorddrotter; Mallingske bogtrykkeri, 1905; p 74; https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012100907007
[iv] Dette avsnittet handler mye om hvordan Sandefjord kom til, rent territorielt, gjennom «kolonisering» av deler av prestegården